Roboty publiczne

Print Drukuj

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez powiaty, gminy, organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej, przedsiębiorstwa społeczne, spółdzielnie socjalne a także spółki wodne i ich związki, jeżeli prace te są finansowane lub dofinansowane ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych, spółdzielni socjalnych, spółek wodnych i ich związków. Starosta po zawarciu umowy z organizatorem robót publicznych dokonuje comiesięcznych refundacji wynagrodzeń i składek w wysokości ustalonej w umowie.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.

Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:

  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki
  • przedsiębiorstwa społeczne
  • spółdzielnie socjalne.

Wniosek o organizację robót publicznych nie może złożyć podmiot:

  1. jeżeli osoby go reprezentujące lub osoby nim zarządzające w okresie ostatnich 2 lat były prawomocnie skazane za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń, przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny, przestępstwo skarbowe na podstawie ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy lub za odpowiedni czyn zabroniony określony w przepisach prawa obcego;
  2. który na dzień złożenia wniosku zalega z:
    1. wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom, z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Solidarnościowy i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz z wpłatami na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
    2. opłacaniem należnych składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne,
    3. opłacaniem innych danin publicznych.

Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:

  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.

Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych przez okres do 6 miesięcy w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50 % przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce wykonywania tych robót, w którym podane będą m.in. dane firmy, proponowana liczba bezrobotnych, miejsce i rodzaj prac, wymogi kwalifikacyjne, a także proponowana wysokość wynagrodzenia i wysokość refundacji.

Do wniosku należy dołączyć oświadczenia o spełnieniu warunków wskazanych powyżej tj. o niezaleganiu z daninami publicznymi i niekaralności za określone przestępstwa.

Organizator robót publicznych, będący beneficjentem pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, zobowiązany jest dołączyć do wniosku również:

  1. wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie otrzymanej w okresie wskazanym odpowiednio w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023), art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, Dz. Urz. UE L 51 z 22.02.2019, str. 1, Dz. Urz. UE L 275 z 25.10.2022, str. 55 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2391 z 05.10.2023) albo art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury, (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45, Dz. Urz. UE L 414 z 09.12.2020, str. 15, Dz. Urz. UE L 326 z 21.12.2022, str. 8 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2391 z 05.10.2023) albo oświadczenie o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
  2. informacje, o których mowa w art. 37 ust. 1 pkt 2 albo ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o rozpatrzeniu wniosku. Jeśli wniosek został rozpatrzony pozytywnie starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje:

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in. szczegółowe informacje dotyczące pomocy de minimis;

Podstawa prawna

Informacje o publikacji dokumentu


Nabór wniosków o organizację robót publicznych

Print Drukuj
Powiatowy Urząd Pracy w Żaganiu z dniem 08.01.2025r. ogłasza nabór wniosków na organizację robót publicznych
Zasady organizowania robót publicznych w 2025 roku

1. Zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy – ½ etatu (art. 57 ust. 1):
  1. Okres refundacji  - co miesiąc przez okres do 6 miesięcy,
  2. Kwota refundacji – w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi 2000 zł + ZUS za pełny miesiąc,
  3. Zobowiązanie do zatrudnienia - po zakończeniu refundacji wynagrodzeń Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego/ych bezrobotnego/ych przez okres co najmniej 3 miesięcy  w ramach umowy o pracę w wymiarze minimum ½ etatu, jednak nie mniej niż wymiar czasu pracy obowiązujący w okresie refundacji.
  1. Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy (art. 57 ust. 1):
  1. Okres refundacji  - co miesiąc przez okres do 6 miesięcy,
  2. Kwota refundacjiw wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi 4000 zł + ZUS za pełny miesiąc,
  3. Zobowiązanie do zatrudnienia - po zakończeniu refundacji wynagrodzeń Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego/ych bezrobotnego/ych przez okres co najmniej 3 miesięcy w ramach umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.
 
  1. Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy (art. 57 ust. 2):
  1. Okres refundacji  - co drugi miesiąc przez okres do 12 miesięcy,
  2. Kwota refundacji - w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi  8000 zł + ZUS za pełny miesiąc,
  3. Zobowiązanie do zatrudnienia - po zakończeniu refundacji wynagrodzeń Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego/ych bezrobotnego/ych przez okres co najmniej 3 miesięcy w ramach umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.
 
  1. Zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy - ½ etatu (art. 57 ust. 6) – dotyczy aktywizacji dłużników alimentacyjnych:
  1. Okres refundacji  - co miesiąc przez okres do 6 miesięcy,
  2. Kwota refundacji - w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne od wysokości refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi 2300 zł + ZUS za pełny miesiąc.

Dodatkowe ustalenia - Urząd nie może skierować bezrobotnego do wykonywania robót publicznych do tego samego pracodawcy, jeżeli w okresie ostatnich 90 dni, bezrobotny był zatrudniony w ramach tych robót u danego pracodawcy. W wyjątkowych przypadkach Dyrektor Urzędu na pisemny wniosek pracodawcy oraz osoby bezrobotnej może wyrazić zgodę na  ponowne skierowanie osoby bezrobotnej na subsydiowane formy wsparcia, gdy jest to uzasadnione szczególną sytuacją życiowa osoby bezrobotnej.
 
Podstawa prawna: art. 57 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Szczegółowe informacje: tel. 68 432 67 63


 
Informacje o publikacji dokumentu