Roboty publiczne

Roboty publiczne

Co to są roboty publiczne i jaki jest ich główny cel?

Roboty publiczne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy przy wykonywaniu prac finansowanych lub dofinansowanych ze środków samorządu terytorialnego, budżetu państwa, funduszy celowych, organizacji pozarządowych, spółek wodnych i ich związków.

Kto może zostać skierowany do wykonywania robót publicznych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach robót publicznych może otrzymać każda osoba bezrobotna zgodnie z indywidualnym planem działania.
Bezrobotni będący dłużnikami alimentacyjnymi mają pierwszeństwo przy zatrudnieniu w ramach robót publicznych.

Kto może być organizatorem robót publicznych?

Roboty publiczne mogą być organizowane przez:
  • powiaty (z wyłączeniem prac organizowanych w urzędach pracy),
  • gminy,
  • organizacje pozarządowe statutowo zajmujące się problematyką ochrony środowiska, kultury, oświaty, kultury fizycznej i turystyki, opieki zdrowotnej, bezrobocia oraz pomocy społecznej,
  • spółki wodne i ich związki.
Organizator robót publicznych może wskazać pracodawcę, u którego będą wykonywane roboty publiczne i wówczas ten wskazany pracodawca będzie beneficjentem pomocy.

Co zyskują pracodawcy organizujący roboty publiczne?

Pracodawca, który w ramach robót publicznych zatrudniał skierowanych bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana organizatorowi robót publicznych:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 57 ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych w wysokości nieprzekraczającej przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdego bezrobotnego, jeżeli obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc ich zatrudnienia (art., 57 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie bezrobotnych będących dłużnikami alimentacyjnymi w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy, w instytucjach użyteczności publicznej oraz organizacjach zajmujących się problematyką kultury, oświaty, sportu i turystyki, opieki zdrowotnej lub pomocy społecznej; wysokość tej refundacji nie może przekraczać kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych bezrobotnych i połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczeniowego miesiąca) łącznie ze składką na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie robót publicznych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem robót publicznych powinien złożyć wniosek do powiatowego urzędu pracy właściwego ze względu na miejsce tych robót.

Do wniosku o organizację robót publicznych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Organizator robót publicznych w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o podjętej decyzji. Jeśli jest to decyzja pozytywna starosta zawiera z organizatorem robót publicznych umowę.

Naruszenie warunków umowy w zakresie zatrudniania skierowanego bezrobotnego przez okres trwania robót publicznych powoduje obowiązek zwrotu uzyskanych refundacji wraz z odsetkami ustawowymi.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.: 

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Nabór wniosków o organizację robót publicznych

Powiatowy Urząd Pracy w Żaganiu z dniem 08.01.2025r. ogłasza nabór wniosków na organizację robót publicznych
Zasady organizowania robót publicznych w 2025 roku

1. Zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy – ½ etatu (art. 57 ust. 1):
  1. Okres refundacji  - co miesiąc przez okres do 6 miesięcy,
  2. Kwota refundacji – w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi 2000 zł + ZUS za pełny miesiąc,
  3. Zobowiązanie do zatrudnienia - po zakończeniu refundacji wynagrodzeń Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego/ych bezrobotnego/ych przez okres co najmniej 3 miesięcy  w ramach umowy o pracę w wymiarze minimum ½ etatu, jednak nie mniej niż wymiar czasu pracy obowiązujący w okresie refundacji.
  1. Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy (art. 57 ust. 1):
  1. Okres refundacji  - co miesiąc przez okres do 6 miesięcy,
  2. Kwota refundacjiw wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz 50% przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi 4000 zł + ZUS za pełny miesiąc,
  3. Zobowiązanie do zatrudnienia - po zakończeniu refundacji wynagrodzeń Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego/ych bezrobotnego/ych przez okres co najmniej 3 miesięcy w ramach umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.
 
  1. Zatrudnienie w pełnym wymiarze czasu pracy (art. 57 ust. 2):
  1. Okres refundacji  - co drugi miesiąc przez okres do 12 miesięcy,
  2. Kwota refundacji - w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak przeciętnego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne od refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi  8000 zł + ZUS za pełny miesiąc,
  3. Zobowiązanie do zatrudnienia - po zakończeniu refundacji wynagrodzeń Pracodawca jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego/ych bezrobotnego/ych przez okres co najmniej 3 miesięcy w ramach umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.
 
  1. Zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy - ½ etatu (art. 57 ust. 6) – dotyczy aktywizacji dłużników alimentacyjnych:
  1. Okres refundacji  - co miesiąc przez okres do 6 miesięcy,
  2. Kwota refundacji - w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia i składki na ubezpieczenie społeczne od wysokości refundowanego wynagrodzenia. Ustalona na rok 2025 r maksymalna kwota refundacji wynosi 2300 zł + ZUS za pełny miesiąc.

Dodatkowe ustalenia - Urząd nie może skierować bezrobotnego do wykonywania robót publicznych do tego samego pracodawcy, jeżeli w okresie ostatnich 90 dni, bezrobotny był zatrudniony w ramach tych robót u danego pracodawcy. W wyjątkowych przypadkach Dyrektor Urzędu na pisemny wniosek pracodawcy oraz osoby bezrobotnej może wyrazić zgodę na  ponowne skierowanie osoby bezrobotnej na subsydiowane formy wsparcia, gdy jest to uzasadnione szczególną sytuacją życiowa osoby bezrobotnej.
 
Podstawa prawna: art. 57 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy

Szczegółowe informacje: tel. 68 432 67 63


 

Informacje o publikacji dokumentu

Menu nawigacji